Galatyalılar
3. Bölüm
Kutsal Yasa ve iman
Ey akılsız Galatyalılar! Sizi kim büyüledi? İsa Mesih çarmıha gerilmiş olarak
gözlerinizin önünde tasvir edilmedi mi? 2Sizden yalnız
şunu öğrenmek istiyorum: Kutsal Ruh'u, Yasa'nın gereklerini yapmakla mı, yoksa
duyduklarınıza iman etmekle mi aldınız? 3Bu kadar akılsız
mısınız? Ruh'la başladıktan sonra şimdi insan çabasıyla mı bitirmeye
çalışıyorsunuz? 4Boş yere mi bu kadar acı çektiniz?
Gerçekten boşuna mıydı? 5Size Kutsal Ruh'u veren ve
aranızda mucizeler yaratan Tanrı, bunu Yasa'nın gereklerini yaptığınız için mi,
yoksa duyduklarınıza iman ettiğiniz için mi yapıyor?
6Örneğin, «İbrahim Tanrı'ya
iman etti ve böylece aklanmış sayıldı[a].»
7Öyleyse şunu bilin ki,
İbrahim'in gerçek oğulları iman edenlerdir. 8Kutsal Yazı, Tanrı'nın diğer ulusları
imanlarına göre aklayacağını önceden görerek İbrahim'e, «Bütün uluslar senin
aracılığınla kutsanacaktır» müjdesini önceden verdi. 9Böylece
iman edenler, iman etmiş olan İbrahim'le birlikte kutsanırlar.
10Yasa'nın gereklerini yapmış
olmaya güvenenlerin hepsi lanet altındadır. Çünkü şöyle yazılmıştır: «Yasa
kitabında yazılı olan her şeyi sürekli yerine getirmeyen her insan lanetlidir.» 11Açıktır ki, hiç kimse Tanrı
katında Yasa'yla aklanmaz. Çünkü «imanla aklanan insan yaşayacaktır[b].» 12Yasa imana dayalı değildir. Tersine,
«Yasa'nın gereklerini yapan, bunlarla yaşayacaktır.» 13-14İbrahim'e sağlanan kutsama
Mesih İsa aracılığıyla uluslara sağlansın ve bizler vaat edilen Ruh'u imanla
alalım diye, Mesih uğrumuza lanetlenerek bizi Yasa'nın lanetinden kurtardı. Çünkü,
«Ağaç üzerine asılan herkes lanetlidir» diye yazılmıştır.
Kutsal Yasa ve Tanrı'nın vaadi
15Kardeşler, insan yaşamından bir örnek vereyim. Onaylanmış bir
antlaşma, sadece insanlar arasında bile yapılmış olsa, kimse bunu geçersiz sayamaz
ve buna bir şey ekleyemez. 16İşte,
vaatler İbrahim'e ve onun soyundan olana verildi. Tanrı, birçok kişiyi kastediyormuş
gibi, «senin soyundan olanlara» demiyor, «soyundan olana» demekle tek bir kişiyi,
yani Mesih'i kastediyor. 17Şunu
demek istiyorum: dört yüz otuz yıl sonra gelen Yasa, Tanrı'nın önceden onayladığı
antlaşmayı geçersiz kılmaz, vaadi ortadan kaldırmaz. 18Çünkü miras Yasa'ya bağlıysa, artık vaade
bağlı değildir. Ama Tanrı, mirası İbrahim'e vaatle bağışlamıştır.
19Öyleyse Yasa'nın amacı neydi? Yasa, suçları ortaya
çıkarmak için antlaşmaya eklendi. Vaadi alan ve İbrahim'in soyundan olan Kişi[c] gelinceye dek yürürlükte kalacaktı. Melekler
yoluyla, bir aracı eliyle düzenlendi. 20Aracı tek bir
tarafa ait değildir; Tanrı ise birdir.
Kutsal Yasa'nın amacı
21O halde Kutsal Yasa Tanrı'nın vaatlerine aykırı mıdır? Kesinlikle
hayır! Çünkü yaşam sağlayabilen bir yasa verilseydi, elbette insanlar yasa ile
aklanacaktı. 22Halbuki İsa Mesih'e olan imana dayanan vaat
iman edenlere verilsin diye, Kutsal Yazı bütün dünyayı günahın tutsağı ilan
ediyor.
23Bu iman gelmeden önce, biz Yasa altında hapsedilmiştik,
gelecek iman açıklanıncaya dek Yasa'nın tutuklusuyduk. 24Yani,
Yasa imanla aklanalım diye Mesih'in gelişine dek eğiticimiz oldu. 25Ama
iman gelmiş olduğundan, artık Yasa'nın eğiticiliği altında değiliz. 26Çünkü Mesih İsa'ya iman ettiğiniz için hepiniz Tanrı'nın
oğullarısınız. 27Vaftizde Mesih'le birleşenlerinizin
hepsi Mesih'i giyindi. 28Artık ne Yahudi ne Grek, ne köle ne
özgür, ne erkek ne dişi ayrımı vardır. Hepiniz Mesih İsa'da birsiniz. 29Ve eğer Mesih'e aitseniz, o zaman
İbrahim'in soyundansınız, vaade göre de mirasçılarsınız.