İbraniler
İBRANİLERE MEKTUP
GİRİŞ
Bu önemli mektup Tanrı 'nın kendisine bağlı olanlarla konuşmasıdır. Yazarının adı bilinmiyor. Mektubu alanların Mesih'e bağlılıkları yüzünden daha önce ağır baskılara uğradığı belirtiliyor (10:32,34). Bunlar uzun bir süre önce Yahudilik'ten Mesih inancına geçmiş kişilerdir. Yeryüzünde yerleri yoksa da (6:11-12; 11:8-10) diri Tanrı'nın yücelerdeki kentine varmışlardır (12:22). Önderlerinden bazıları yaşamdan ayrılmıştır (13:7). Mektup Tanrı esinlemesiyle 60-70 yılları arasında yazılmıştır.
Mektubu alanlar eğitilmiş kişilerdir. Ne var ki, başlangıçta içtenlikle sarıldıkları imanda gevşekliğe düşmüşlerdir (5:11; 6:12). Önceki içtenliği bırakmışlar (3:6,14; 10:23,35), ruhsal gelişmenin gereğini unutmuşlar (5:12-14), toplantılara katılmayı savsaklamışlardır (10:25). Kısacası, Yahudiliğe, yasacılığa dönme tehlikesiyle karşı karşıyadırlar.
İnanlıların geriye dönme tehlikesine karşı uyarılarak yüreklendirilmesi mektubun ağırlık noktasıdır, onların bıraktığı yasacılık hem yetkin değildir, hem de zamanla kısıtlıdır. Mesih inancı ise yetkinlik (7:9) ve sonsuzluk sağlar (5:9; 9:12,15; 13:20).
İsa Mesih 'in yücelerdeki etkin başkâhinliği ve sağladığı kurtuluş her şeyden üstündür, etkisi sonsuzdur (5:9; 9:12,15; 13:20; 9:14; 10:14).
Ana Hatlar
1:1-2:18 Mesih'in öncesizliği ve meleklerden üstünlüğü
3:1-10:18 Mesih'in başkâhinliğinin öncesizliği
10:19-12:29 Mesih'in kurbanı
13:1-25 İsteklendirme
Başlangıç
1Tanrı önceki çağlarda çeşitli biçimlerde, değişik yollardan atalarımızla peygamberler aracılığıyla konuştu.
2Ama şu son günlerde Oğul aracılığıyla bizimle konuştu. O'nu her şeye mirasçı atadı. O'nun aracılığıyla evreni yarattı.
3Tanrı yüceliğinin parıltısı, Tanrı'nın öz varlığı niteliğinde olan bu kişi, gücünü kanıtlayan sözüyle var olan her şeyi uyumlu bir biçimde sürdürmektedir. Günahların arıtılmasını noktaladıktan sonra, yücelerde ululuğun sağında oturdu.
4Oğul meleklerden çok üstünlük aldı; miras aldığı ad da onlarınkinden kat kat yüksektir.
Kutsal Yazı'dan Kanıtlar
5Çünkü Tanrı meleklerden hangisine, hangi dönemde şu sözleri söylemiştir: "Sen benim Oğlum'sun, Bugün ben sana Baba oldum." Ve yine, "Ben O'na Baba olacağım, O da bana Oğul olacak."
6Tanrı ilk doğanı dünyaya sunduğunda ise yine şöyle der: "Tanrı'nın tüm melekleri O'na tapınsın."
7Melekler için de şunları bildirir: "O ki, meleklerini rüzgara dönüştürür, hizmetkârlarını da ateş alevine."
8Ama Oğul için şöyle der: "Ey Tanrı, tahtın sonsuzluklar boyunca kalıcıdır, krallığının asası da doğruluk asasıdır.
9Doğruluğu sevdin, kötülükten nefret ettin. Bu nedenle Tanrı, senin Tanrın, sevinç yağıyla seni meshederek arkadaşlarından üstün kıldı."
10Ve yine, "Sen, Ya Rab, başlangıçta yeryüzünün temelini attın. Gökler de senin ellerinin yapıtıdır.
11Onlar gelip geçecek, ama sen kalıcısın. Hepsi birden giysi gibi eskiyecek.
12Bir kaftan gibi düreceksin onları. Evet, bir giysi gibi değiştirilecekler. Ama sen hep aynısın. Yılların tükenmeyecek."
13Kaldı ki, Tanrı meleklerden hangisine, hangi dönemde şunları söylemiştir: "Ben düşmanlarını ayaklarının altına basamak yapıncaya dek sağımda otur!"
14Bütün melekler kurtuluş mirasını alanlara hizmet etmek için gönderilen görevli ruhlar değil de nedir?.
1:3 Mez.110:1.
1:5 Mez.2:7;2Sa.7:14.
1:6 Mez.97:7.
1:7 Mez.104:4.
1:8 Mez.45:6,7.
1:10 Mez.102:25-27.
1:13 Mez.110:1.